perjantai 12. helmikuuta 2016

Sulautuva ohjaajuus: Ryhmäkoe osa 3

Ryhmäkoe osa 3


Nyt olen pitänyt kuudelle ryhmälle ryhmäkokeen. Kahden ensimmäisen ryhmän kanssa meni aikaa ryhmäkokeen käytännön toteuttamisen pohdiskelussa ja arviointilomakkeen kehittelemisessä, voit lukea niistä tarkemmin osasta 1 täältä (ryhmäkokeen käytännön toteutus) ja osasta 2 täältä (arviointilomake vol.1 ja kokonaisarviointi tehtävä 6) Kokonaisuus alkaa jo pikkuhiljaa hahmottumaan ja olen neljältä ryhmältä kerännyt palautetta. Opettajan näkökulmasta aikaa ryhmäkokeen pitämiseen menee n. 1,5h jos kysymyksiä on 4+1 (loppuarviointi).

Kerron aluksi lyhyesti arviointilomakkeesta ja sitten pohdin hiukan ryhmäkokeen tuloksia. Lopuksi käydään opiskelijoiden ajatuksia ryhmäkokeesta lävitse. 
Voit taas halutessasi hypätä pohdinnat yli ja mennä suoraan yhteenvetoon.

Arviointilomakkeesta:

Arviointilomake on hiukan muotoutunut matkalla ja löydät sen täältä. Halusin tehdä siitä sellaisen, ettei se vielä opiskelijoilta liikaa aikaa ja se on nopeasti analysoitavissa. Käyn seuraavaksi lävitse mitä asioita arvioidaan.

Arviointiskaala muuttui 0-3 ja opiskelijoiden palautteiden perusteella lisäsin puolikkaat :)
Arvioijat eli asiantuntijoiden näkökulma: (verstaisarv.)
  • Keskeisimmät asiat eli mitkä ovat asiantuntijoiden mielestä keskeisimmät asiat ja ne kirjoitetaan ylös. Samalla opettaja voi seurata asiantuntijoiden osaamista ja tarvittaessa ohjata heitä 
  • Ryhmän sisäinen tuki eli tukevatko jäsenet toistensa osaamista, kannustetaanko toisia, jaetaanko tietoa, autetaanko toista muistamaan yms. 
  • Ryhmän yhteinen osaaminen eli ylittääkö ryhmän osaaminen, yksilön osaamisen? 
  • Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelun aikana eli mikä on yksittäisen jäsenen osaaminen? 
  • Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelun jälkeen eli mikä on yksittäisen jäsenen osaaminen kun asiantuntijat ovat tehneet tarkentavia kysymyksiä ja aiheesta on keskusteltu yhdessä 
  • Kirjallinen palaute ryhmän osaamisesta eli tässä annetaan kirjallinen palaute. Opettajan on hyvä korostaa monipuolista palautetta. Tähän voi kirjoittaa myös mahdollisia "laiskanläksyjä", koska asiantuntijoilla on opettajan oikeudet :)
Keskustelijan näkökulma (itsearv.)
  • Ryhmän jäsenten osaaminen ennen keskustelua eli koettu osaaminen ennen keskustelua. Tähän vastataan heti kun tehtävä on luettu 
  • Ryhmän jäsenten osaaminen jälkeen keskustelun eli koettu osaaminen keskustelun ja tarkentavien kysymysten jälkeen? 
  • Kirjallinen palaute ryhmän osaamisesta eli tässä annetaan kirjallinen palaute. Opettajan on hyvä korostaa monipuolista palautetta. Tähän voi kirjoittaa myös mahdollisia "laiskanläksyjä".
Arviointiasteikko: T / S (1-3)

Ryhmädynamiikan arvioimiseen opiskelijat haluavat vielä tarkemmat ohjeet. Tätä pitää miettiä...
Tulosten arviointia:

Taulukossa näet jokaisen ryhmän vertaisarvioinnit ja itsearvioinnit. Kahdella ryhmällä tehtäviä oli 6+1 ja kahdella 4+1. Seuraavassa kuvassa voi nähdä tarkemmat arvioinnit mutta tähän taulukkoon olen laittanut vain tehtävien keskiarvot, koska tarkoituksena ei ole käydä jokaista tehtävää lävitse, vaan kokonaisuutta.




ASIANTUNTIJAT

KESKUSTELIJAT

n/N

Ryhmän sisäinen tuki  (Ka)

Ryhmän yhteinen osaaminen
(Ka)

Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelun aikana (Ka)

Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelun jälkeen (Ka)

Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelu ennen (Ka)

Ryhmän jäsenten osaaminen keskustelun jälkeen (Ka)

20/21

2,6

2,5

2,3

2,5

1,6

2,3

20/23

2,9

2,9

2,8

2,9

2,5

2,8

21/23

2,7

2,8

2,6

2,9

1,9

2,6

14/16

2,5

2,5

2,4

2,6

1,6

2,2
75/83

2,7

2,7

2,5

2,8

2,0

2,5


  • Vertaisarvioinnin mukaan opiskelijat tukevat kiitettävällä tasolla toistensa osaamista. Tämä tukee myös omaa havaintoa. "Opiskelijat auttoivat toisiaan ja jos joku ei tiennyt tai muistanut asiasta niin muut yrittivät johdattaa kysymyksillään hänet asian äärelle. Vaikkei kaikesta tiedäkään niin muiden avulla osaamista syntyy, tämän he myös itsearvioinnissa tunnistivat."
  • Vertaisarvioinnin mukaan ryhmän yhteinen osaaminen on kiitettävällä tasolla ja parempaa kuin yksilötason osaaminen mutta yhteisen keskustelun (asiantuntijat/keskustelijat) jälkeen osaaminen vielä syventyi. "Omien havaintojen mukaan tämä meni juuri näin, koska asiantuntijat varmistivat tarkentavilla kysymyksillään."
  • Itsearvioinnin mukaan opiskelijat arvioivat ennen keskustelua omaa osaamistaan melko hyväksi ja keskustelun jälkeen osaaminen syventyi huomattavasti. "Moni opiskelija huomasi keskustelun kuluessa osaavansa enemmän kuin ajatteli. Ehkä yhtenä syynä oli se, että opiskelijat saivat pohtia yhdessä asioita ja miettiä."
  • Itsearvioinnin mukaan opiskelijat arvioivat omaa osaamistaan melko samanlaisesti mitä vertaisarvioitsijat yksilötasolla heidän keskusteluaan mutta yhteisen keskustelun ja tarkentavien kysymysten jälkeen vertaisarvioitsijoita huonommaksi. "Oman havaintoni mukaan opiskelijat olivat melko kriittisiä arvioidessaan omaa osaamistaan. Näkevätkö vertaiset paremmin kokonaisuuden yhteisen keskustelun jälkeen vai haluavatko he antaa paremman arvioinnin...en tiedä?"


Henkilökohtaiset arvioinnit ryhmäkokeesta / kpl (1-3)
3
2,5
2
1
Ka
4 kpl
15 kpl
1 kpl
2,6
15 kpl
5 kpl
2,9
14 kpl
7 kpl
2,7
1 kpl
4 kpl
8 kpl
1 kpl
2,1
34 kpl
24 kpl
16 kpl
1 kpl
2,6

  • Ryhmäkokeen lopuksi jokainen opiskelija antoi itselleen numeerisen arvioinnin. Kun verrataan arviointilomakkeen arvoja niin keskiarvo menee aika hyvin vertaisarvioinnin ja itsearvioinnin väliin. "Auttaako viimeinen kysymys jäsentämään paremmin käytyjä tehtäviä lävitse ja syventääkö se vielä tietoa lisää itsearvioinnin näkökulmasta? Vai paraneeko osaaminen arviointi ryhmän paineesta? Oman havainnon mukaan itsearviointi on kuitenkin melko realistinen jokaisen opiskelijan kohdalla."

Analysointia, tarvittaessa voidaan syventyä jokaisen tehtäväänkin jos halutaan esim. katsoa jääkö joku tietty menetelmä paremmin mieleen esim. video vs. luento :)
Opiskelijoiden palautetta ryhmäkokeesta:


Opiskelijat ovat kokonaisuudessaan pitäneet ryhmäkokeesta erittäin paljon. Olen yrittänyt jäsentää keskeisimmät asiat opiskelijoiden palautteista 


Opiskelijoiden mielestä,
  • ryhmäkokeen keskusteluissa tulee uusia näkökulmia, ne ovat rakentavia ja kuulee muidenkin mielipiteitä ja näin toimitaan työelämässäkin!
  • ryhmäkokeen keskustelut antavat paljon ajatuksia ja laittaa miettimään
  • ryhmäkoe edistää ryhmätyöskentelyä
  • ryhmäkokeessa ryhmädynamiikan merkitys korostuu
  • koetilanne muuttuu oppimistilanteeksi ja opittujen asioiden kertaamiseksi, jolloin ne jää paremmin mieleen kuin paperille kirjoitettuna
  • muiden tieto lisää omaa tietoa
  • koekysymysten aiheet olivat laajoja ja hyviä, joista riitti paljon keskusteltavaa.
  • ryhmäkoe ylitti odotukset rentoudellaan ja hauskuudellaan, eikä aiheuttanut stressiä
  • ryhmäkoe ei välttämättä tue kaikkien osaamista
  • teoriatiedon siirtäminen käytäntöön oli ajoittain hankalaa
  • ohjeistusta voisi selkeyttä ja joihinkin tehtäviin olisi tarvinnut enemmän aikaa
  • ryhmätehtävässä oli välillä vaikea arvioida yksilöitä

Yhteenveto:
  • Ryhmädynamiikan onnistumisella on iso merkitys osaamisen mahdollistumisessa, arvioinnin oikeellisuudessa ja oikeudenmukaisuudessa. Opettajan ohjaava rooli on tässä keskeinen.
  • Ryhmän yhteinen osaaminen on parempaa, kuin yksilön osaaminen.
  • Vertaisarvioinnin mukaan opiskelijoiden osaaminen on itsearviointia parempaa
  • Ryhmä täydentää toistensa osaamista mutta voi myös jarruttaa osaamisen kehittymistä
  • Opettajan näkökulmasta opiskelijat kykenevät antamaan realistisen reflektoivaa palautetta omasta ja toistensa osaamisesta
  • Opiskelijoiden mielestä ryhmäkoe syventää ja laajentaa osaamista ja valmistaa heitä työelämään
  • Opiskelijoiden mielestä ryhmäkokeen toteutus on rento, eikä aiheuta stressiä, jolloin kokeesta tuleekin uusi oppimistilanne
  • Ryhmäkokeen avulla päästään ehkä syvällisempään osaamiseen ja kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen, mikäli koekysymykset antavat aihetta keskusteluihin ja pohdinnallisuuteen
  • Ryhmäkoe on yksi hyvä vaihtoehto, perinteisen kokeen tilalle/rinnalle, mikäli se opettajan mielestä sopii opetettavaan aiheeseen.
  • Tästä on hyvä taas lähteä kehittämään koetta eteenpäin. Joitakin asioita pitää vielä hioa esim.
    • Ryhmädynamiikan ohjeistuksen selkeyttäminen
    • Vertaisarvijoiden oman osaamisen arviointi
    • Omaa tasoa vastaavat kysymykset esim. tyydyttävän (ydinosaaminen), hyvän (riittävä perustelu) ja kiitettävän (monipuolinen perustelu ja kokonaisuuden hahmottaminen) tason osaaminen. Opiskelijat saisivat itse määrittää mihin haluavat vastata ja saisivat halutessaan laajentaa kokeen edetessä vaikeustasoa, tällöin se voisi ohjata tarkempaan vertaisarvioitsijoiden arviointiin, sekä vielä realistisempaan itsearviointiin
Mahtavaa alkuvuotta ja kommentoikaa ihmeessä jos ajatuksia aiheesta tulee! Yritys, erehdys ja oppiminen

-Pete


Edit:15.2.2016 tekstin fiilausta ja tarkennuksia kehittämisehdotuksiin





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti